lördag 7 december 2013

Första adventsveckan redan




Jag säger som många andra- vart tar tiden vägen ? Redan en vecka in i december och jag har inte riktigt hunnit få den riktiga julkänslan än...hoppas den infinner sig snart.
I måndags blev det ett par timmars Kommunstyrelsemöte på dagtid följt av ett Kommunfullmäktigesammanträde kvällstid innan det var dags att gå hemåt och fundera över varför debatten blev som den blev...det som skulle handla om vindkraft övergick att handla mer om kärnkraft och solkraft och lite annat från en del ledamöter...
Det blev en intressant tisdag med träff med S viceordföranden i nämnder och bolag under eftermiddagen med fokus på nästa års valfrågor och ett välbesökt medlemsmöte på kvällen som bl.a handlade om nomineringar till distriktskongressen och de motioner som lämnats in.
Onsdag redan och Kommunstyrelsens arbetsutskott som alltid på förmiddagen, men det som var i fokus denna dag var givetvis alla kommunanställda som arbetat i Skövde kommun i 25 år!
Det var runt 80 stycken som kom till Scandic Billingen för att få god mat, en gåva och en blomma och bli underhållna denna kväll just för dem.

 Efter desserten och kaffet kom Andreas Ljung med fru och underhöll oss innan kvällen blev sen och det var dags att gå hemåt och sova. Hoppas alla " 25-åringar" var nöjda med kvällen.
Det blev tidig uppstigning på torsdag morgon då vi var flera som skulle åka med 07.02- tåget till Göteborg för en ägardialog med Göteborgs Energi AB och prata biogasfrågor innan jag fortsatte till Scandic Crown nära Centralstationen och Regionutvecklingsnämnd resten av dagen.
Det är alltid många intressanta dragningar och projekt som kommer upp på RUN och denna dag fanns även beslut som gynnar Skaraborg.
Utanför fönstren började vinden ta i, det dånade och tjöt så mötet slutade denna gång före utsatt tid då många skulle resa hemåt från Göteborg....det var ju mycket varningar och information om stormen
 " Sven" så det var lite oroligt på väg hem. Jag hann hem i god tid för att byta om hemma och njuta av fin stämsång och tjejernas lussekattsbak i köket innan jag gick till Portalen ( Gothia Science park) och julavslutning med Skövdes Munskänkar och kvällens champagneprovning!
Men först fick jag min fina skopa runt halsen för att jag varit medlem ett år...och god champagne hälldes i skopan för att inviga den ordentligt på scenen!

En trevlig och som alltid lärorik kväll avslutades med en fantastisk god hummersoppa restaurang Orangeriet på Portalen där Mattias och hans gäng överträffade allas förväntningar med ännu en kulinarisk upplevelse. Det var med ett glatt  leende jag stretade mot de hårda vindarna hemåt i regn och ruskväder för att lägga huvudet på kudden denna torsdag kväll.
När jag vaknade tidigt fredag morgon var vädret i fokus på radion, i mobilen med sms och via mailen och morgonens styrelsemöte med Skaraborgs kommunalförbund blev inställt...ett klokt beslut som kom lite sent, då flera skaraborgare redan var på väg in till Skövde och fick vända hemåt då beslutet kom. Jag stannade hemma och jobbade på förmiddagen, och det kändes skönt att få vara inomhus.
På eftermiddagen blev det resa till Skara Stadshotell för en 2- dagars valkonferens med Skaraborgs Partidistrikt och de 15 kommuner som ingår, vi var ca 100 personer som lyckades ta oss dit i denna vintriga och blåsiga fredag. Efter uppstart och info blev det julbord och Showstars och Jenny Silver på Rosers Salonger.

Det var jättebra, men fredagkvällar är nog de flesta av oss (utom SSU:arna) ganska trötta så vid midnatt kände jag att John Blund var i antågande.
Hela denna lördag har flitens lampa lyst över Skara och grupperna och vår distriktsordförande Urban Ahlin var mer än nöjda när vi åkte hemåt.

Nu njuter jag av att vara hemma...ingen kväll i veckan har varit ledig för hemmasysslor så det känns gott att få tända ljus och använda " SVT Play" funktionen och bli uppdaterad av veckans program.
Imorgon tänder jag det andra adventsljuset och besöker min kära mor en stund.
Jag ska skriva svar på veckans SN Duellen och förbereda inför kommande möten.
Må så gott därute- det gör jag:)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar