lördag 14 december 2013

Nobeldag,lucia och tredje adventsljuset

📀Det har varit en speciell vecka pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt.
Nelson Mandela somnade in efter ett lÄngt liv och kommer att bli saknad av mÄnga mÀnniskor för allt han kÀmpade för och som han sent i livet fick uppleva och glÀdjas Ät.
Alfred Nobel instiftade sitt pris som sÀtter Sverige pÄ kartan för en hel vÀrld den 10 december och
Lucia med följe sprider ljus och skön sÄng pÄ mÄnga hÄll i landet den 13 december som i Är var en fredag...

Detta Ă€r Luciatruppen/ vocal troupe ( med min dotter Lisa ) som övat och övat  đŸŽ¶đŸŽŒđŸŽ¶  mĂ„nga timmar ( och förgyllt mitt hem med sin stĂ€msĂ„ng) och nu i veckan Ă€ntligen fĂ„tt sjunga sina luciasĂ„nger för mĂ„nga runt om i Skövde, Ă€ven pĂ„ radion och i lĂ€net.
Veckan startade bra med S RĂ„dstrĂ€ff i Skövde, dĂ€r vi kommunalrĂ„d i Skaraborgs 15 kommuner och vĂ„ra 4 riksdagsmĂ€n samt vĂ„rt regionrĂ„d trĂ€ffas regelbundet för att informera varandra om allt som hĂ€nder, det Ă€r extra uppfriskande att det blir maktskifte i Skara och att Socialdemokraterna tar över frĂ„n Ă„rsskiftet! 
Ett bra möte blev det med HyresgÀstföreningens 2 representanter pÄ mÄndagseftermiddagen och jag hade sen den stora glÀdjen att vara vÀrd för den Introduktionsmiddag med nya S medlemmar och middag pÄ Scandic Billingen som partidistriktet i Skaraborg anordnar ett par gÄnger varje Är.
 Det Ă€r vĂ€ldigt roligt att fĂ„ vĂ€lkomna flera nyinskrivna medlemmar och denna gĂ„ng var det extra mĂ„nga unga och diskussionslystna mĂ€nniskor.
Tisdagen startade med styrelsemöte med Kreativa hus, jullunch pĂ„ restaurang GlĂ€dje och dĂ€refter styrelsemöte med Skaraborgsinstitutet innan det var trĂ€ff med seniorutskottet i S och kl.18.00 var det möte med Fria S  föreningen i Skövde som inbjudit mig att berĂ€tta om hur vi vinner valen 2014 ! Jag var alldeles intill Arena Skövde sĂ„ jag hann med att se matchen mellan IFK Skövde- Drott som tyvĂ€rr Skövde förlorade...vi fĂ„r alla hĂ„lla tummarna framöver för att Skövdelaget ska ta fler poĂ€ng och vinna sina matcher framöver !
Onsdag Ă€r alltid Kommunstyrelsens arbetsutskotts förmiddag  (KSAU) och sĂ„ Ă€ven denna dag, jag fick springa till tĂ„get ( avgĂ„ng 12.45) för att Ă„ka till Sveriges kommuner och landstings ( SKL) mĂ„nadsmöte och demokratiberedningen som jag ingĂ„r i. Det Ă€r intressant att fĂ„ ingĂ„ i en arbetsgrupp som fokuserar pĂ„ unga och demokrati och denna gĂ„ng fick vi besök av en tjej frĂ„n Sveriges ungdomsrĂ„d som berĂ€ttade om 12 pilotkommuners olika teman och projekt ( dĂ€r Skövde ingĂ„r). PĂ„ eftermiddagen/ kvĂ€llen  fick den stora S gruppen i SKL, besök av Anders Ygeman,  S - talespersonen i infrastrukturfrĂ„gor, dĂ€r han redogjorde för hur illa det Ă€r stĂ€llt med underhĂ„llet av landets jĂ€rnvĂ€gar och vĂ€gnĂ€t och hur angelĂ€get det Ă€r att kunna ge mer resurser framöver för att Sverige ska kunna fortsĂ€tta att vara ett tillvĂ€xtland och stĂ„ sig i konkurrensen med resten av Europa och vĂ€rlden- det finns mycket att göra framöver och dĂ€r S har mer resurser och konkreta förslag pĂ„ hur framtidens infrastruktur ska se ut.  Viktigt att komma ihĂ„g i dagens debatt- de senaste 20 Ă„ren nĂ€r S hade makten hade Moderaterna inte en enda gĂ„ng avsattt mer resurser i sin budget - inte en enda krona , ibland mindre anslag Ă€n S till jĂ€rnvĂ€genoch vĂ€gnĂ€tet.

PÄ demokratiberedningen fick vi besök av kriminologen, doktor i psykologi och polisen Magnus Lindberg som arbetar pÄ Stiftelsen Tryggare Sverige och han berÀttade att hela 16 % av förtroendevalda i landet utsatts för hot- det Àr oacceptabela siffror och nÄgot vi mÄste ta pÄ allvar och bekÀmpa för demokratins skull!

PĂ„ torsdagseftermiddagen hann jag med att shoppa lite julklappar pĂ„ Centralstationen i Stockholm (😃)innan kvĂ€llens gruppmöte  Skövde och KommunfullmĂ€ktigegruppen. 
Inför lucia lovade jag dottern att stryka hennes och kompisens lucialinnen och nu sitter jag med ett stort brÀnnsÄr pÄ insidan av vÀnster hand...en brÄkdel av en sekund snuddade det varma strykjÀrnet min arm och jag lindade snabbt en indrÀkt handduk med iskallt vatten runt armen...men det gör ont och det blir nog ett minne för livet pÄ armen...

Tidig fredagmorgon med uppsjungning redan vid 6- snÄret dÄ dotter med kompisar i luciatruppen hade sitt första framtrÀdande 06.40 och avslutade en hektisk dag med sÄng pÄ företagsfest i Falköping.
jag gick till Stadshuset för att se och höra Skövde lucia i entréhallen 07.00. Det var stÀmningsfullt och en trevlig start pÄ fredagen den 13 december. Roligt att tjejerna var gÀster pÄ Radio Skaraborg 11.00-11.30 och fick chansen att sjunga flera sÄnger och berÀtta om sin grupp.
Äntligen massage och zonterapi igen efter lunch, det var vĂ€lbehövligt och jag lovade att detta ska bli en Ă„terkommande punkt i min vardag undet 2014.

En bild frĂ„n Stockholms centralstation och julmarknaden. Varje gĂ„ng man kommer dit fĂ„r man en bild av hur bra och modernt det nya stora omrĂ„det kring Centralen kommer att bli,och  allt ska vara klart 2016-17.
FredagskvÀllen avslutades med After work i trevligt sÀllskap pÄ Mikés Pub och mycket trött och mÀtt promenerade jag hemÄt vid 22- tiden för att nöjd somna in efter Ànnu en omvÀxlande vecka.
Idag har jag varit i S Ryd pĂ„ fm med  S Föreningen  dĂ€r som serverade varm glögg och julmusik och pratade med invĂ„narna...jag hann med en svĂ€ng pĂ„ stan ( blev bjuden pĂ„ glögg hos C pĂ„ torget)  Ă„kte sen till kĂ€ra mor och fikade , Ă„kte och  handlade med henne. 

Äntligen blev det idag tid till att baka brödkakor, göra ungskyckling och julaftonens revbensspjĂ€ll..roligt att fĂ„ slĂ„ in julklappar ...imorgon blir det glögg i kyrkans hus  pĂ„ em med efterföljande julkonsert pĂ„ Valhall dĂ€r Skaraborgs regemente Ă€r vĂ€rd, det Ă€r en trevlig tradition som jag har nöjet att fĂ„ vara med pĂ„, extrs roligt blir det i Ă„r dĂ„ kĂ€ra dotter följer med.
Nu Àr det hÀrliga dofter av revbensspjÀll, brödkaksbak och ugnskyckling som sprider sig i hemmet- det blir nog jul i Är med:))
Ha det gott dÀrute.
Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar