torsdag 6 mars 2014

Mot nya mål

Mars månad inleddes med vårt S årsmöte och där jag fick förtroendet att åter stå först på Kommunfullmäktigelistan inför nästa mandatperiod. Det känns väldigt roligt och inspirerande att få fortsätta att leda Socialdemokraterna lokalt och jag vet att många med mig är taggade och är extra motiverade att ge järnet i kommande valrörelse!
Jag fick ett varmt välkomnande när jag kom hem efter mötet.

Stort tack till mina kära " barn" .
Dagarna rusar som vanligt iväg och måndagen var fylld av möten, bl.a med Hälso- och sjukvårdsnämnden i Östra Skaraborg där politiker i i kommunledning och region träffas för att stämma av hur allt fungerar och vad som är viktigt att belysa från vardera part för medborgarnas bästa.

Jag försöker hinna med IFK Skövdes handbollsmatcher i Arena Skövde och denna måndagkväll hade jag möjlighet att sitta på plats när Malmö gästade Skövde ( de ligger 4: a i tabellen) och det var så nära att det blev oavgjort och poäng, men i sista sekunden lyckades ( tyvärr) Malmö att göra mål och vinna- 
Synd, för det innebär att Skövde missar kvalspel och det känns lite snöpligt.

Extra roligt är att på den internationella kvinnodagen den 8 mars så är Socialdemokraterna i Skövde matchvärd på handbollen och då kommer extra många Socialdemokrater synas i publiken med sina S T- shirtar!

Onsdagen inleddes med ett företagsbesök på Elos i Timmersdala, ett företag som är uppdelat i två affärsområden- Elos Medtech som tillverkar medicintekniska produkter, och Elos Mätteknik, som utvecklar, tillverkar och marknadsför laserbaserade mätinstrument.
Med en omsättning på nästan en halv miljard , ca 450 anställda är detta företag världsledande men inte så känt för oss här hemma... En ny fabrik har  nyligen byggts och invigts i Tianjin, Kina.
Spännande att få information och visning av företaget.

Idag, torsdag, har jag och  Kommunalrådet Leif Walterum ( C ) promenerat i vårlikt väder, till Vasaskolan och ett intressant lunchmöte som Lärarförbundet arrangerade och som gästades av deras riksordförande Eva- Lis Sirén.

Det framkom att Skövde kommun har en hel del kvar att jobba med till att kunna toppa kommunlistan i landet när det gäller löner, meritvärden och  lärartäthet.
Lärarna är den viktigaste resursen för skolans framtid och framgång! 
Det blev bra samtal och flera funderingar att ta med hem...Vi som parti  har ju många bra förslag som kan höja statusen på läraryrket, bl a fler specialpedagoger och speciallärare
Det är ett bristyrken idag och hög medelålder så det behövs många som vill utbilda sig och så snart som möjligt.
Det ska också nämnas att det inom några år kommer att fattas 43.000 lärartjänster i landet.

Nu väntar en resa till Borgo, Val Di Taro och styrelsemöte i SERN nätverket ( Sweden Emilia- Romagna Network) där syftet med nätverket är att utbyta information, erfarenheter och initiera och stödja innovativa samarbetsprojekt mellan italienska och svenska aktörer.
De områden som är viktiga är utbildning/ kultur, miljö, social ekonomi, entrepenörskap och turism.
Alltid lika intressanta möten och givetvis spännande att få komma till en ny plats. 
Denna ort är liten, knappt 7.000 invånare , för att komma dit blir det en bilresa på 16 mil från flygplatsen i Bologna.
Jag ska försöka ta några fina bilder och också köpa med mig god, lagrad parmesanost....
Ha det gott därute
Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar